DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
- Menggunakan acuan tempatan dengan memperkasakan dari segi bahasa penghantar, sukatan mata pelajaran dan kurikulumnya.
- Terkandung salam Penyata Razak 1956 Dan Ordinan Pelajaran 1957.
- Semakan semula ordinan yang menghasilkan Penyata Rahman Talib 1960.
- Kemudian dimaktubkan sebagai Akta Pelajaran 1961.
- Jawatan Kabinet ditubuhkan untuk mengkaji semula Dasar Pendidikan supaya mencapai objektif perpaduan dan memenuhi keperluan negara.
- Laporan Jawatankuasa itu telah diterbitkan pads tahun 1979.
MATLAMAT DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
- Menubuhkan satu sistem Pendidikan yang akan dapat memenuhi keperluan negara Dan menggalakan perkembangan budaya, sosial, ekonomi dan politik.
- Berpandukan Penyata Razak 56 & Rahman Talib 60 : mentafsirkan sebagai satu penyatuan kanak-kanak sekolah berbilang kaum Dan menyediakan tenaga kerja salam bidang ekonomi.
FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA
- Berasaskan pendekatan keseimbangan J.E.R.I
-Bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab serta mampu mencapai kesejahteraan diri lalu menyumbangkan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat Dan negara.
SEKOLAH AGAMA ISLAM
- Terdiri daripada sekolah pondok, madrasah, sekolah agama rakyat dan sekolah agama.
- Menggunakan Bahasa Melayu atau Bahasa Arab sebagai bahasa penghantar.
- Dibiayai sendiri.
- Bebas daripada kawalan British.
- Mempunyai pengajian peringkat sekolah rendah Dan menengah.
- Berpeluang melanjutkan pelajaran ke Indonesia, Dan India.
SEKOLAH TAMIL
- Ditubuhkan oleh pihak ester sebagai satu tanggungjawab social.
- Sukatan pelajaran berorientasikan sistem pendidikan negara India.
- Guru yang mengajar juga dibawa masuk Dari India.
- Pengajian hanya di peringkat sekolah rendah sahaja.
- Kurang mendapat sambutan kerana ibubapa lebih suka anak mereka membantu bekerja di ladang.
- Tidal mempunyai peluang untuk mendapat pekerjaan yang bergaji lumayan.
SEKOLAH CINA
- Ditubuhkan boleh pihak persediaan Dan parti-parti politik.
- Sukatan pelajaran, tenaga pengajar dan buku teks dibawa dari negara China.
- Berkembang pesat sebagai institusi Ilmu, budaya dan bahasa Cina di seluruh Tanah Melayu dan Singapura.
- Mendapat sokongan penah masyarakat China.
SEKOLAH VERNAKULAR MELAYU
- Menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar.
- Dibiayai boleh British.
- Pengajian hanya di peringkat sekolah rendah.
- Dibina di kawasan kuar bandar.
- Persekitaran belajar yang daif.
- Tidak berpeluang until menjawat jawatan tinggi.
- Berpeluang melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI).
No comments:
Post a Comment